Het gebruik van emotie in B2B-website teksten

Als ervaren marketeer heb ik jaren aan verschillende B2B websites gewerkt. Zo help ik onder andere met het optimaliseren van de website content en het implementeren van marketing tools voor inzichten. Wat mij opvalt aan veel van de B2B websites, is dat het gebruik van emotie vaak nog ontbreekt. B2B websites laten zich meeslepen in het opnoemen van te veel features, droge feiten en technische specificaties. Dat is erg zonde. Want het strategisch inzetten van emotie in website teksten kan juist een blijvende indruk achter laten op potentiële klanten. Gelukkig is er het wiel van emoties! Hieronder leg ik kort uit dit wiel kan helpen bij het toevoegen van meer emotie aan een B2B website.

Website teksten van de meeste b2b websites

De gemiddelde B2B website houdt al steeds vaker rekening met de volgende standaard basics wat betreft copy:

  • Gebruik van korte zinnen
  • Duidelijk taalgebruik
  • Voldoende witruimte tussen onderdelen
  • Lijstjes met bulletpoints
  • Duidelijke volgorde in zinsopbouw

Maar waar het vaak nog aan ontbreekt op zakelijke websites is de emotie in de tekst. Doodzonde. Emotie is een krachtig hulpmiddel om een persoonlijke band op te bouwen met je B2B-doelgroep. Hoewel je te maken hebt met professionals en bedrijven, zijn het uiteindelijk nog steeds mensen die beslissingen nemen. En daar kan je middels emotie een persoonlijke band mee opbouwen.

Wat betreft onderscheidend vermogen ligt er uiteraard ook een grote kans voor veel B2B websites. Het gebruik van emotie in je website teksten kan helpen om een uniek en onderscheidend merk op te bouwen. Door een emotionele waarde toe te voegen aan je communicatie geef je potentiële klanten een reden om voor jou te kiezen boven je concurrenten.

b2b landingspagina

Tip: gebruik het wiel van emoties

Maar hoe voeg je nu meer emotie toe aan je zakelijke website? Een bron die ik vaker gebruik bij mijn opdrachtgevers is the “Wheel of emotion” van Geoffrey Roberts .

Dankzij dit wiel heb je een handig overzicht van verschillende hoofdemoties maar ook specifiekere niche emoties die hieronder vallen. Met die niche emoties kan je het gevoel van jouw product of de gevoelens van jouw klanten nog beter omschrijven op jouw B2B website. Hiermee verfijn je de emotie en het woordgebruik van jouw landingspagina’s en website.

Hoe gebruik je het wiel van emoties?

Het toepassen van dit wiel is best simpel. Stel je wilt een tekst schrijven voor jouw website dan pak je dit wiel erbij en doorloop je de volgende stappen:

  1. Vind de gewenste hoofdemotie
  2. Specificeer de gewenste emotie door over te stappen naar de middenring of de buitenste ring
  3. Kies vervolgens bijvoeglijk naamwoorden of omschrijvingen die goed matchen aan die emotie
  4. Maak tot slot gebruik van synoniemen om tot een nog creatievere omschrijving te komen

Website teksten met meer emotie

In de praktijk kan je met dit wiel standaard B2B teksten aanpassen naar emotionelere en creatievere varianten. Erg handig voor wanneer je een passendere indruk wilt achterlaten bij jouw website bezoekers.

Geen zorgen meer over jouw IT -> Stap binnen in een wereld zonder IT zorgen

Wij denken met jou mee -> Jouw bondgenoot in mooie ideeën

Ons gedreven team -> Onze mensen met ontembare passie

Het toevoegen van zulke teksten moet wel altijd met mate gebeuren. Maar als je ziet waar de meeste B2B website teksten vandaan komen dan is en nog genoeg ruimte voorspelen.

Nederlandse variant van het wiel van emoties

De Nederlandse variant van dit wiel van emoties was er nog niet :/ . Wel zijn er andere minder uitgebreide varianten te vinden op het internet zoals het emotiewiel van Plutchik. Daarom ben ik aan de slag te gaan om een vertaling te maken van dit wiel naar het Nederlands. Ik heb het al vaak gebruikt bij de ontwikkeling van Nederlandse website teksten. Dus ik verwacht dat andere (content) marketeers er ook gebruik van kunnen maken.

Hulp nodig bij het toevoegen van emotie aan jouw b2b website?

Zoals je ziet kan emotie een cruciale rol spelen in B2B-website teksten. Het juiste gebruik van woorden en omschrijvingen kan een diepgaande impact hebben op de manier waarop potentiële klanten met jouw kennis maken. Met betere teksten krijg je hogere betrokkenheid, conversie en loyaliteit.

Ben je op zoek naar hulp bij jouw website teksten? Laat het vooral weten en neem contact op. Wie weet kan ik helpen bij jouw uitdaging.